Tags: motivare, angajati, strategii de vanzari, tipologia angajatilor, oferta



Iata o intrebare cel putin interesanta! Aşa cum, atunci cand realizati o oferta, va ganditi foarte serios cui o adresati, care este publicul sau tinta (target, cum i se spune mai nou), tot aşa trebuie sa stiti cu cine aveti de-a face atunci cand vine vorba de motivare. Cand ganditi o strategie de motivare pentru un angajat trebuie ca, mai intai, sa stiti in ce categorie includeti angajatul respectiv. Tipologia angajatilor este un capitol special in toate cartile de management organizational si face obiectul unor studii atente in managementul resurselor umane. Pentru ca aceasta tipologie este arhicunoscuta, m-am gandit sa va prezint in acest articol o tipologie mai aparte, propusa de doi britanici (Keirsey şi Bates), dar avand la baza scrierile filozofului Jung. Asadar, angajatii din orice companie se impart in patru mari categorii, carora le fac si o scurta descriere. Retineti ca numele fiecarui tip a fost dat in functie de mitologia greaca, dar, pentru a fi perfect inteles, am adaugat si o “traducere” in limba romana:

- dionisianul (artizanul). Este un angajat care cauta libertate, este spontan si nu poate fi constrans sau obligat sa faca ceva atunci cand nu crede in lucrul respectiv. Da dovada de un optimism ce poate fi cu greu controlat, dar are o capacitate de analiza ce trebuie luata in seama. Mereu nelamurit, necesita discutii individuale interminabile pentru a fi informat.

- epiteanul (gardianul). Angajat cu o mare dorinta de apartenenta la un grup. Este cel ce pastreaza traditia, are un simt al datoriei foarte dezvoltat. Este moral, are nevoie de recunoaştere si manifesta un pesimism care nu egaleaza decat... optimismul dionisianului. Urmeaza un protocol de activitate fara a pune prea multe intrebari. Cu alte cuvinte, este un soldat constiincios.

- prometianul (rationalistul). Un spirit autocritic extraordinar si un perfectionist convins. Pana cand lucrarea nu va fi perfecta din punctul lui de vedere nu poate fi considerata ca fiind incheiata (chiar daca s-au depasit deja... termenele). Are o fantezie bogata, este analitic si dovedeşte o mare dorinta de a construi pentru viitor. Stie foarte bine sa identifice datele de inceput si cele de final pentru a evalua o activitate.

- apolonianul (idealistul). Isi fixeaza obiective extraordinare. Lui nu-i place sa lucreze alaturi de colegi, in acelasi ritm. El este “altfel”. Lucreaza pana moare de foame atunci cand crede intr-o idee, dar trage... targa pe uscat din greu atunci cand nu reusiti sa-l convingeti. Este un poet in adevaratul sens al cuvantului, opera sa va fi descifrata de urmasi...

Analizand cele patru tipuri de mai sus (care au foarte multe “ramificatii” la randul lor), va puteti incadra foarte usor angajatii si colaboratorii intr-una din categorii. Va va fi mult mai usor sa concepeti un plan de motivare
stiind pe cine trebuie sa motivati. Pentru ca este foarte clar: intr-un fel il veti motiva pe rationalist si altfel pe idealist.


căutare personalizată






RSS 2.0 - Campeanu.ro Flux RSS | Ajutor

E-@ltfel Romania | Marketing online | Controlul si reducerea costurilor | Corespondenta de afaceri | Strategii de vanzari | Stirea zilei | Bilete avion ieftine | Sport