Marketing cu doar 1.000 de dolari



Tags: marketing, publicitate, online, Internet, bugete marketing, campanie de marketing



O campanie de marketing este costisitoare, dar exista si secrete care pot aduce succesul pe masa managerilor, cu un buget de numai 1.000 de dolari.

Nu am auzit pe nimeni sa-mi spuna: acesta este momentul potrivit pentru o campanie de marketing, spune Simon Gautrey, director de marketing in cadrul Microsoft, unei audiente formate din parteneri de afaceri ai corporatiei americane. Managerul continua, spunand ca scuze de genul „elevii sunt in vacanta“ sau „sa treaca Anul Nou“ se gasesc tot timpul, iar amanand continuu campania, risti sa fii uitat de clienti.

Poti insa realiza cu succes o campanie de marketing si cu un buget redus, de numai 1.000 de dolari, spune Gautrey. Secretul succesului? Creativitate si inovatie. Insa, pentru a fi siguri de reusita, foarte importanta este pregatirea in detaliu a campaniei inainte de lansare. „Doua lucruri sunt esentiale in faza de pregatire: stabilirea obiectivului si, implicit, intelegerea pasilor care intervin pe drumul ce trebuie parcurs pana la atingerea sa, si crearea ofertei de marketing“. Si exemple exista: o companie din Marea Britanie a reusit sa semneze patru contracte, in valoare totala de 200.000 de lire sterline, dupa o investitie in promovare de numai 500 de lire.

„Cred ca primul lucru la care managerii companiei trebuie sa se gandeasca este aflarea publicului-tinta al produselor sale“, spune Bogdana Butnar, Senior Strategic Planner la McCann Erickson. „Apoi, directorul de marketing trebuie sa evalueze care este cel mai eficient mijloc de transmitere a informatiei despre produsul sau, pentru acest target. In final, este necesara o evaluare a resurselor interne,“ mai spune ea, adaugand ca trebuie folosite si resursele interne in masura in care ele exista.

Atentie la cumpararea spatiului publicitar

Mugur Patrascu, managing director la agentia iLeo, enumera trei elemente principale ce trebuie evaluate de companiile cu bugete mici: produsul creativ, propunerea in sine (nu are sens investirea unor sume mari de bani in anuntarea unor lucruri care oricum sunt extrem de atractive sau fac diferenta pe piata) si relatia pe care o ai cu cei de la care vrei o reactie (o relatie de durata iti va oferi cu siguranta un raspuns mai bun fata de incercarea de a intra intr-un prim dialog cu cineva), crede managerul.

Capcane exista insa la tot pasul, mai ales pentru un manager cu putina experienta. „Prima capcana vine din distribuirea bugetelor destinate marketingului: zero la suta pentru strategie, foarte putin la suta pentru creatie (de multe ori facuta de un «baiat» care stie Corel) si restul consumat pe media“, este de parere Iulian Padurariu, managing partner la Trout&Partners. „Si aici vine a doua mare capcana: cele mai mari tepe se dau si se iau in cumpararea spatiilor de publicitate“, continua el. Si in opinia Bogdanei Butnar, media este cea mai costisitoare parte a oricarei campanii de marketing „si mai ales cumpararea de spatiu TV. Cele mai mari capcane cred ca pot aparea la utilizarea unor tehnici sau instrumente greu masurabile, de genul evenimentelor, unde efectul asupra vanzarilor imediate sau a brandului este greu de evaluat“, mai spune ea. Si, cu toate ca televiziunea este considerata cel mai eficient vehicul media, el este de evitat atunci cand compania nu are o distributie nationala sau nu are un buget suficient de mare pentru un spot TV „civilizat“.

Si daca munca directorilor de marketing este mult mai usoara atunci cand produsul creativ este exceptional sau canalul de comunicare este bine ales, nu inseamna ca succesul obtinut o data poate fi repetat. Cele doua elemente „fac diferenta si creeaza un efect disproportionat fata de investitia in sine. Acesta este momentul in care oamenii de marketing simt ca «se poate» si incearca sa multiplice acest succes (care de obicei apare total neplanificat) si in alte campanii“, spune Mugur Patrascu, adaugand ca de multe ori incercarea de recreare a unor conditii favorabile esueaza.

Solutia pentru evitarea acestor probleme vine tot de la Simon Gautrey, care spune ca este crucial sa te adresezi publicului tau tinta. „Daca uiti sa faci acest lucru si, in loc sa cumperi spatiu media in publicatii specializate, te adresezi posturilor TV generaliste, ai numai de pierdut“. Mai mult, el nu recomanda companiilor care lucreaza cu bugete mici sa contracteze serviciile agentiilor full-service, din cauza comisioanelor mari ce pot fi evitate prin contractarea serviciilor de la agentii mai mici.

CEA MAI MARE DILEMA pe care o au directorii de marketing care lucreaza cu bugete mici este alocarea sumei potrivite pentru fiecare activitate. Simon Gautrey recomanda evitarea cumpararii de spatiu TV si a tiparirii de brosuri scumpe, spunand ca sunt de preferat solutiile neconventionale si inovatoare

Studiu de caz
O companie britanica, partener HP, are 40 de angajati, dintre care 10 sunt angrenati in vanzari. Managerii isi doresc largirea bazei de clienti, care sunt insa dificil de prins la telefon. Compania are o baza de date foarte bine pusa la punct. In loc sa se multumeasca cu trimiterea unui simplu mail, managerii au decis sa organizeze un eveniment la care sa fie invitati toti potentialii clienti. Ideea a avut succes. S-au semnat patru contracte, in valoare de peste 200.000 de lire. Costurile au fost: recompensa de 100 de lire pentru angajatii de la telemarketing, care au fost astfel stimulati sa atraga participanti la eveniment, si serviciile din seara evenimentului.

5 SFATURI DE LA SPECIALISTI

1. FII CONSECVENT
Trebuie sa aveti grija sa nu creati confuzie in mintea clientilor, prin abordari radical diferite ale prezentarii produselor, in momente diferite. Mesajul transmis trebuie sa fie acelasi intotdeauna, pentru a evita situatiile in care clientul nu mai stie cu ce se ocupa de fapt compania dvs.

2. CAUTA REFERINTE
Clientii proprii sunt intotdeauna cei care dau cele mai bune si mai de incredere referinte. Bugetul poate fi folosit pentru oferirea unor mici premii acelora care va prezinta unor posibili clienti, ajutandu-va astfel sa va largiti baza de contacte. Recomandarea clientului va va fi mai de ajutor decat o campanie TV.

3. CAUTA RESURSE GRATUITE
Internetul este plin de resurse de calitate si gratuite. Nu trebuie sa fiti specialist in marketing pentru a va folosi de ele. Pentru brosuri, de exemplu, nu este nevoie de contractarea unei agentii mari. Mai eficienta este o tipografie mica, unde lucreaza si un angajat dispus sa faca si designul pliantelor.

4. SOCIALIZEAZA
Pe plan local, exista posibilitati nenumarate pentru crearea de parteneri de afaceri si gasirea de noi clienti. Socializarea este un element foarte important, evenimentele diferitelor asociatii regionale sunt ideale pentru acest lucru, iar participarea nu este deloc costisitoare.

5. FII PREZENT ONLINE
Folositi-va de bloguri si forumuri pentru a va face cunoscuti online. Site-ul companiei trebuie optimizat pentru motoarele de cautare. Trebuie sa deveniti activi atat pe forumuri, cat si pe bloguri, pentru ca este cea mai buna modalitate de a va dovedi cunostintele in domeniul in care activati si reprezinta o sursa nelimitata de potentiali clienti. (articol preluat din
Capital , autor: Sorina Mihail)



căutare personalizată






RSS 2.0 - Campeanu.ro Flux RSS | Ajutor

E-@ltfel Romania | Marketing online | Controlul si reducerea costurilor | Corespondenta de afaceri | Strategii de vanzari | Stirea zilei | Bilete avion ieftine | Sport