Tags: Apple vs Restul Lumii 3-0. La pauza, iPhone, iPad, iPod, Apple, Sony Ericsson



Sunt la San Francisco, la Web 2.0 Conference, probabil conferinta unde se traseaza, an de an, tendintele in Internet Marketing. Un centru de conferinte unde Sala Mare, cum i se spune pe la noi pe acasa, are 6,364 de locuri. Impresionant.

Luam masa de pranz. Sunt cu Liviu Plesoianu, Head of Online Content la Rentrop&Straton. Niste sendvisuri amarate, pe care seminaristii nostri de la Fiscalitate, Contabilitate si Legislatia Muncii nu le-ar lua nici macar pentru cainele de la capatul strazii. Butoaie mari, ca acelea in care tine mama mea varza, pline de Pepsi si Dr. Pepper. Cu tone de gheata peste. Iei un sendvis, o cutie de racoritoare si te asezi la masa, printre aproape 2.000 de participanti. Daca mai vrei o cutie, trebuie sa-ti dai jos sacoul ca sa nu te recunoasca doamna care pazeste butoaiele. Tare de tot.

Langa noi e un tip cu infatisare de nordic. Mananca linistit si se uita din cand in cand la telefon. Asa cum facem toti, de altfel. E un Sony Ericsson mic, din acelea care-mi placeau foarte mult pe vremuri, cu tastaura care iese elegand cand apesi o clapeta. In jurul nostru, 80% din oameni au iPhone, 18% au BlackBerry, iar restul de 2% ori nu au deloc telefon, ori sunt pierduti printre branduri gen Nokia, Samsung sau HTC. Mananc si-mi vine sa-l intreb pe nordic: "Cum dracului supravietuiesti, omule, fara iPhone?. Esti obligat sa ai Sony Ericsson?". Ma opresc la timp. Cu varsta, am invatat ca unele porniri de moment trebuie analizate mai in detaliu. Butoneaza telefonul. Se intoarce spre mine si ii vad badge-ul. Peter Nu-Stiu-Cum de la... Sony Ericsson.

Ii spun imediat (o redare plastica, engleza mea nu-mi permite sa fiu atat de... sensibil in vorbire): "Era cat pe aci sa fac misto de tine cu telefonul tau". Rade. Plusez: "Ce naiba faceti cu compania asta a voastra de ati lasat Apple sa va ia piata? Ditamai colosii, Sony si Ericsson, cel mai mare producator de electronice si unul din cei mai buni producatori de GSM (ca sa folosesc un termen generic) si va face Steve Jobs de ras cu un telefon la care nici macar WiFi-ul nu merge decent?". Imi spune: "Asteapta 3-4 luni, maximum. Mai mult nu-ti pot spune acum."

Plesoianu pufneste la 2-3 metri de noi. E cu gandul la iPad, il mananca mainile si buzunarul sa-si ia unul. Desi aseara am stat 2 ore sa ne conectam la Internet in camera de hotel cu cel luat pentru firma, de Research. Laptopul meu Dell s-a conectat in 15 secunde. Acer-ul lui a fost si mai rapid. Dracovenia lui Jobs, ca nu-i pot spune altfel, n-a vrut si pace. Noroc cu diferenta de fus orar, ca n-am avut somn. Pana am descarcat o aplicatie aratoasa, dar absolut inutila, am introdus datele de cont de cel putin 30 de ori.

Tipul de la Sony Ericsson imi arata telefonul lui. Zice ca nu e inca pe piata, fiind in teste. Nu arata rau pentru piata de acum 5-6 ani. Insa pentru cei ce au cunoscut deja ecranul mare al lui iPhone, telefonul lui e o gluma. Cu tot respectul pentru numele companiei. Are Android si port USB, ceea ce, sa fim realisti, reprezinta un mare castig. iPhone are un amarat de port pe unde il incarci si mai conectezi diverse chestii costisitoare. In rest, e inchis total. Nu vrei sa faci parte din clubul Apple si sa platesti pentru asta, stai matale la usa. Dar in razboiul Apple vs Restul Lumii, e deja 3 la 0. Si e doar pauza. iPod, iPhone si iPad. Asta ca sa nu mai amintesc de noile Mac-uri. Prietena mea, Cristina, face moarte de om daca zici ceva nasol de ele.

Ii spun nordicului: "Nu e rau. O sa aveti succes cu el." Plesoianu se ineaca cu o frunza de salata. Imi spune printre dinti, rumegand, cu rautate: "N-au nici o sansa. Sunt in preistorie." Tipul de la Sony Ericsson pleaca. Pare un om de treaba, deschis la minte. Ce naiba o fi in capul lor de nu produc, in 2-3 luni, o tableta gen iPad, cu Windows pe ea si cu USB? Nu voi intelege niciodata.

Imi aduc aminte de un sfat al unui mare speaker: "Daca nu poti sa creezi piata, macar du-te acolo unde este ea!" Apple a creat o piata, dar marii producatori de telefoane se incapataneaza sa nu se duca acolo. Si construiesc alte piete, cheltuind enorm. Sunt sanse mari sa nu mai auzim de nume grele in urmatorii 5-10 ani. Si e pacat. Dupa ce ai inventat telefonul mobil, l-ai facut indispensabil, vine o caramida de la Apple, care aproape ca se blocheaza la fiecare operatiune mai dificila, si te trimite in cartile de istorie.

Pentru cei care s-au trezit mai tarziu din visare si cred ca piata e ca in anii 70, cand vindei orice scoteai de pe linia de productie: Oameni buni, degeaba ai cele mai bune aparate din lume, cele mai bune servicii, cele mai bune produse etc. Daca nu sti sa vinzi, nu ai nici o sansa. Asa ca, "respect Apple" cum s-ar spune pe la noi prin Pantelimon. Nu ma mira ca in jurul meu sunt, acum: 5 MacBook Air, 1 Lenovo ThinkPad, 1 HP Pavilion si Dell-ul pe care scriu. Si vreo 20 de iPhone-uri pe care proprietarii lor le tot rotesc, in incercarea de a prinde reteaua. Nu reusesc, insa mai bine s-ar arunca de pe Golden Gate Bridge sau ar sta 10 ani la Alcatraz decat sa renunte la ele...

P.S. Acest articol este o opinie personala. Nu doresc sa aduc in nici un fel vreun prejudiciu companiei Sony Ericsson. Insa, ca un marunt manager ce ma aflu si un mare fan al brandului, deci, un client, le pot recomanda sa se adapteze repede.


căutare personalizată






RSS 2.0 - Campeanu.ro Flux RSS | Ajutor

E-@ltfel Romania | Marketing online | Controlul si reducerea costurilor | Corespondenta de afaceri | Strategii de vanzari | Stirea zilei | Bilete avion ieftine | Sport