Ceasuri si marketing
20-Iul-2009 by *** (invitat special pe blog)
Tags: Ceasuri si marketing, branduri, marci de ceasuri, manufacturieri
De cand se stiu, oamenii au fost fascinati de timp si de sensul unic in care curge acesta. Odata cu aparitia ceasurilor, o mare parte din fascinatie s-a transferat catre... aparatul care masoara timpul in ritm de ticait, de dangat de clopot sau scurgandu-se in linistea deplina a afisajului cu cristale lichide.
Au aparut ceasurile, s-au inmultit si manufacturierii, in sensul inca nedemonetizat al cuvantului. Unul a avut ideea de a-si pune numele pe cadran. Exemplul i-a fost urmat de ceilalti breslasi. Treptat, peste multe dintre aceste nume au trecut anii pe care propriile mecanisme i-au masurat, numele au devenit marci, branduri si s-au invechit precum vinul si au ajuns sa reprezinte standarde supreme de calitate si, din pacate, tinte de contrafacere.
Pentru a dovedi ca ale lor ceasuri nu sunt numai precise ci si rezistente, robuste, durabile, producatorii au recurs la gesturi, la vremea aceea, extreme. Un ceas scapat, din "greseala" in paharul de sampanie; ceasuri ingramadite intr-o punga si asezate pe un portbagaj de bicicleta mergand pe drumuri desfundate; ceasuri aruncate din Turnul Eiffel; ceasuri montate la borduri de automobile sport si de avioane care traverseaza pentru prima data Marea Manecii sau chiar Atlanticul...
Nu le-a luat mult... timp fabricantilor de ceasuri ca sa inteleaga cat de mult le poate aduce reclama, marketingul. Asa ca formele de publicitate primitive, timide, dupa ureche au evoluat in strategii. Ceasuri legate de pupa unui vas care traverseaza Atlanticul si care, dupa 50 de zile de imersiune in apa sarata si dupa schimbari frecvente de adancime, presiune si temperatura, functioneaza perfect in momentul iesirii la suprafata si... functioneaza si astazi. Ceasuri care au ajuns in varful lumii, pe Everest, si asta dupa ce nu au fost scoase de la mana timp de 90 de zile, fiind purtate zi si noapte, trecand din clima arzatoare de la poalele muntilor la temperaturi cu multe grade sub zero ale crestelor.
Dar ce poate fi mai bun pentru imaginea unui brand de ceasuri decat depasirea granitelor gravitatiei si ale Terrei? Zborul primilor oameni in spatiu, cu ceasurile lor cu tot, a fost... eclipsat de aselenizare. Pasul urias a fost facut nu numai de omenire ci si de marca producatoare de ceasuri care a ajuns pe Luna cu tot cu Apollo 11 si s-a intors pe Pamant cu tot cu Apollo 13 transformand ghinionul acestei misiuni intr-un triumf al mecanicii fine si minuscule asupra computerelor de milioane de dolari (si asta la nivelul anului 1970). Caci cand acestea au incetat sa functioneze, ceasurile astronautilor au fost cele care le-au masurat fiecare pas facut in teribila incercare de a se reinscrie pe orbita reintoarcerii in atmosfera... Suna frumos? Chestie de marketing...
Radu Modoianu