Romania din tramvai
15-Iul-2009 by Liviu Plesoianu (invitat special pe blog)
Tags: Romania din tramvai, Liviu Plesoianu, e-actual, trafic, transport, aglomeratie
Automobilul este un spatiu privat, o “incapere” care iti apartine si care te desparte de restul lumii. Cu toate “interactiunile” mai mult sau mai putin placute inerente traficului intens, interactiuni care, adeseori, ajung pana la nivelul tablei, soferul se deplaseaza pastrandu-se intr-un spatiu al sau. In mijlocul unei mari nebune de masini, autoturismul ramane o insula de intimitate. Te afli in aglomeratie, dar universul personal iti este protejat.
Cu totul alta este insa situatia atunci cand esti nevoit sa te deplasezi cu ajutorul mijloacelor de transport in comun. Inghiontelile, calcatul pe picioare, lupta pentru trepte anuleaza instantaneu distanta minima.
Contactul cu ceilalti devine involuntar epidermic. Ideea este ca te afli intr-o situatie care nu iti mai permite sa te sustragi. Esti fatalmente “acolo”, ficat in rinichi cu Romania majoritara. Iar momentul este cu atat mai revelator cu cat va fi trecut mai mult timp de cand nu ai mai calatorit astfel.
Utopiile pe care le rumegai in liniste, in automobilul tau, sunt inlocuite acum de o luciditate aproape dezangajanta. Pentru ca Romania la care sperai si la care iti lucra gandul este inca, preponderent, un duet al saraciei si al frustrarii. Gradul de civilitate al urbei e inghetat, de fapt, in termometru. Marlania si agresivitatea au inghesuit mercurul. O violenta a deznadejdii acapareaza gandul, iteste cuvantul si deznobileaza actiunea.
Imensa majoritate a romanilor o duc foarte, foarte rau! Asta este realitatea. Punct. Iar a-i acuza de indolenta, de complacere in neputinta si de absenta a initiativei e sinonim cu a nu intelege nimic din situatia reala. Neavand in derulare, la nivel national, nici un program coerent de educare in spirit pozitiv, de insuflare a increderii, de conversie a frustrarii si dezabuzarii in vointa si actiune, nu putem acuza decat lipsa de initiativa a conducatorilor de “polis”.
Pentru cine crede ca exagerez culorile, ca amestec dupa bunul plac nuantele, nu am decat o singura si simpla recomandare: sa se “plimbe” putin cu tramvaiul prin Bucuresti. Puteti alege, de pilda, brandul “21″ (reclama mascata!).
Lasand gluma la o parte, ideea este ca, daca nu ne lasam, rapid, patrunsi de un optimism lucid, in locul pesimismului inept sau al superoptimismului facil, daca nu se iau fara intarziere masuri eficiente pentru re-educarea psihologica a acestui popor, rezulta ca in 2007 nu se va fi integrat “Romania” in UE. Se va fi integrat “Romanica”!