Calin Rotarus despre publicitatea online
14-Mar-2008 by *** (invitat special pe blog)
Tags: Arbomedia. hi5, Etarget, Calin Rotarus, publicitate contextuala, retele sociale, publicitate online
Calin Rotarus, ARBOinteractive: “In 2012 piata de publicitate online va atinge 110 milioane de euro”
ARBOmedia a anuntat inca de la inceputul anului o avalansa de noutati. ARBOinteractive, hi5, parteneriat Etarget. Calin Rotarus, managing director ARBOinteractive, vorbeste despre fiecare in parte, facand si cateva estimari cu privire la evolutia pietei de publicitate online din Romania, aflata in plina efervescenta.
De ce s-a hotarat ARBOmedia sa vanda publicitate pe hi5?
Calin Rotarus: Hi5 este unul dintre cele mai mari site-uri din Romania. Nu e greu sa te hotarasti. Ce e interesant la hi5 este ca in el se face altfel de comunicare. Datorita specificitatii retelei sociale, acolo ai foarte multe page views pe utilizator si ai foarte multe sanse de a face brandul sa interactioneze cu userii. Userii sunt acolo sa interactioneze. Ai o gramada de posibilitati sa pozitionezi acest brand aproape de useri, sa ii faci sa interactioneze, sa il faci simpatic, deci e mai mult – e o comunitate. Nu spui doar "asta e produsul, asta e brandul, uita-te ce oferta am". Umbla la atitudinea fata de brand. Este vorba despre specificitatea hi5 plus faptul ca hi5 e un business manageriat din Statele Unite ale Americii, care are vanzari in toata lumea. Este foarte interesant sa lucrezi cu un astfel de business, ai foarte multe de invatat. Ma refer la comunicare, logistica, sisteme de raportare, sisteme de schimb de informatii. Suntem intr-o etapa pe piata romaneasca cand trebuie sa invatam mai mult de fapt.
Ce tipuri de publicitate puteti sa oferiti pe hi5?
C.R.: Publicitate obisnuita, care in hi5 are un mare avantaj – poate fi targetata pe sex si varsta precis. Utilizatorii din hi5 sunt acolo sa comunice. Au tot interesul sa-si declare aceste date exact, fiindca hi5 inseamna comunitati, grupuri de prieteni. Daca vrei sa interactionezi cu prietenii trebuie sa fii acolo si sa iti declari datele corect. Si tehnic este posibil sa servesti anumite campanii publicitare doar celor care se incadreaza in sexul si varsta pe care le selectezi. Alte forme de publicitate sunt multe, dar aici vreau sa amintesc doar 2 tipuri. Primul este lansarea de campanii virale si al doilea campanii de atitudine fata de brand.
Chiar daca pentru piata romaneasca hi5-ul este un produs nou si inertia oricarei piete e mare, noi incercam sa includem in orice oferta, indiferent cat de clasica e, o componenta de genul asta. Pana la urma asta vrem sa comunicam pe piata: pe retelele sociale se poate face comunicare altfel, e un produs nou.
Care este amploarea retelelor sociale in Romania?
C.R.: Succesul retetelor sociale nu e numai in Romania, e in toata lumea. Este singurul fenomen de amploare care a confirmat in ultimii ani. In internet sunt mereu chestii la moda. Aceste retele sociale au fost la un moment dat o chestie cool, acum sunt o constanta, un fenomen confirmat. Din primele 10 site-uri din lume 4 sunt retele sociale.
Cati romani sunt pe hi5?
C.R.: Utilizatori inregistrati sunt 2,24 milioane, din care 1,65 milioane sunt activi in fiecare luna. Numarul de utilizatori e mai mare. Din cei inregistrati, 70% au varste cuprinse intre 18 si 35 de ani.
De ce ARBOcontext a semnat un parteneriat cu Etarget?
C.R.: ARBOcontext a fost lansat ca un brand al nostru si a avut niste scopuri foarte clare. O data am vrut sa acoperim un segment de piata al firmelor mici care nu isi permit sa cheltuiasca bani relativ multi pentru ei pe campanii publicitare. Aici ma refer la companii mici si mijlocii care sunt fericite sa cheltuiasca 20-30 de euro pe luna. Pana la publicitatea contextuala nu aveau unde sa cheltuiasca acesti bani, cu exceptia micii publicitati din ziar. Mai important decat atat, am vrut sa largim paleta serviciilor oferite site-urilor din portofoliul nostru si sa crestem gradul lor de ocupare cu publicitate. Parteneriatul cu Etarget a aparut din cauza specificitatii acestui tip de publicitate, care functioneaza bine atunci cand sunt multi advertiseri sau multe mesaje publicitare care se afiseaza in multe site-uri. Este vorba de masa critica. Fiind vorba despre un sistem automat care functioneaza pe baze statistice, cu cat numerele sunt mai mari, cu atat functioneaza mai bine. Baza acestui parteneriat a fost interconectarea retelelor, astfel incat utilizatorii ambelor retele, indiferent daca sunt advertiseri sau site-uri, sa aiba acces la potentialul celeilalte retele.
Cat reprezinta publicitatea contextuala din totalul publicitatii online?
C.R.: E greu de spus, fiindca in momentul de fata nu avem cifre publice. Daca as face o estimare, este undeva sub 10%.
Va creste?
C.R.: Da, media in Europa e undeva la 40%. Ma astept sa ajunga si la noi rapid la 20%.
Cand?
C.R.: In 2-3 ani.
Care va fi valoarea intregii piete de publicitate online atunci?
C.R.: In 2012 piata de publicitate online va atinge 110 milioane de euro.
De ce ati lansat ARBOinteractive - ati marcat doar un moment in evolutia industriei sau presupune si aparitia unor servicii noi?
C.R.: ARBOinteractive a aparut ca urmare a unui ansamblu de nevoi. Acest ansamblu include si nevoia de comunicare mai buna cu celelalte tari. Online-ul este un fenomen mondial si particularitatile de la noi sunt foarte legate de Estul Europei. Noi avand filiale in multe tari din Estul Europei, se simte nevoia unor proiecte comune si a unor sinergii intre tari. In al doilea rand, business-ul de online devine tot mai complex si serviciile pe care le poti oferi atat site owner-ilor, cat si advertiserilor sunt din ce in ce mai multe. Toate aceste dezvoltari trebuie facute.
Cate site-uri aveti acum in portofoliu?
C.R.: 164 de site-uri active. In fiecare luna numarul lor se schimba pentru ca exista site-uri care, atunci cand incep sa creasca, intra in oferta. Tendinta de polarizare e foarte puternica si se manifesta in toate directiile. Advertiserii tind sa foloseasca din ce in ce mai mult doar site-urile lider de categorie si exploatarea niselor foarte inguste este din ce in ce mai dificila odata cu cresterea pietei si a bugetelor.
Ce ar putea sa faca cei care au site-uri de nisa in aceasta situatie?
C.R.: Noi incercam sa oferim acest serviciu catre agentii si advertiseri intr-o forma cat mai usoara astfel incat ei sa-si permita sa foloseasca si nisele pe langa site-urile mari. Vrem sa nu fie prea complicat pentru ei – asa au aparut toate aceste servicii pe care le dezvoltam si care au inceput cu ARBOcontext.
Cum apreciati evolutia continutul online din Romania in ultimul an?
C.R.: Sunt 2 categorii de site-uri. Site-urile publicatiilor offline care au continut de valoare, dar inca mai au de lucrat la comunicarea acestui continut intr-o forma potrivita pentru online. Si celelalte site-uri care au pornit de la un proiect nou, cu niste resurse tehnice si au inceput sa invete cum sa ofere continut. Si aici este foarte mult loc de imbunatatire.
Sunt blogurile interesante pentru agentiile/regiile media?
C.R.: Blogurile sunt un subiect fierbinte si sunt la mare moda. Au niste mari avantaje, dar si dezavantaje. Ca in orice mediu cu particularitati puternice trebuie gasita modalitatea optima de a comunica prin acel canal. Si atunci piata se indreapta catre gasirea de solutii de comunicare pe canalele noi care apar. In Romania nu s-a gasit inca o modalitate stabila de a comunica pe bloguri. Sunt folosite ocazional, pentru anumite campanii, despre care se vorbeste. Astept in continuare ca lucrul asta sa se aseze.
Ce conteaza mai mult pentru un blog: numarul vizitatorilor sau continutul?
C.R.: Conteaza 2 lucruri: audienta si numarul de influentatori de opinie care il citesc.
Aparitia diviziilor de interactive in agentiile de publicitate si media anunta un boom al industriei?
C.R.: Categoric. Estimarea a vrut sa spuna ceva: ca piata e intr-o crestere puternica si suma respectiva de peste 100 milioane de euro este interesanta pentru toate categoriile de publisheri si advertiseri. A vrut sa spuna ca forte importante se manifesta... (continuare pe Internetics.ro)