Tags: motivare, bani, angajati, tehnici de fidelizare, HR, resurse umane, Dave Worman, recunoastere, cariera, formare, lider, leadership, spirit de echipa



Un veritabil savant in resurse umane si tehnici de motivare a angajatilor, americanul Dave Worman, supranumit si “Dr. Motivation” spunea ca “nu este greseala mai mare de management decat sa consideri ca mai multi bani reprezinta, in mod obligatoriu, mai multa fericire pentru angajati”. Am mai spus-o: banii sunt un factor esential, va permit sa pastrati in firma un angajat supercompetent cerut de o companie concurenta sau sa atrageti un student eminent abia iesit de pe bancile facultatii. Dar banii nu inseamna totul! si pentru a va convinge de aceasta afirmatie va prezint 16 metode de a va motiva angajatii fara a le creste salariu. Pare o reteta miraculoasa, dar fara aplicabilitate in “gastronomia” companiei dumneavoastra. incercati metodele de mai jos si veti vedea ca reteta miraculoasa da rezultate dintre cele mai spectaculoase. in plus, veti economisi foarte multi bani din cei pe care doreati sa-i dati angajatilor fara a avea raspunsul asteptat.

Iata de ce au nevoie angajatii mai mult decat de bani:

1. Recunoastere / Atentie. Atunci cand un angajat duce la bun sfarsit o operatiune dificila, ce a necesitat multa munca, nu va impiedica nimeni sa-l felicitati de fata cu toti ceilalti colegi. il veti face sa se simta precum Leonardo Di Caprio in Titanic, adica Regele Lumii! Uitati-va putin si la pret: recunoasterea nu va costa nimic! Dar va poate aduce mai mult decat un teanc de dolari!

2. Aplauze. Da, nu trebuie sa va mirati, aplauzele sunt un puternic factor motivational. Atat aplauzele propriu-zise, la o petrecere speciala, cat si cele indirecte cum ar fi: o medalie, o placheta etc. Mult timp hulite pentru ca aminteau de momente nu tocmai fericite ale existentei noastre, aplauzele revin in fortap si in tara noastra, folosite cu masura, e adevarat.

3. Formare. Un angajat tanar pune pe formarea sa continua mai mult pret decat pe o crestere considerabila a salariului. Acordandu-i o atentie deosebita si punandu-l in contact cu toate elementele care tin de formarea sa, ii dovediti angajatului ca vapasa intr-adevar de el si ca este unul din oamenii pe care doriti sa contati in viitor.

4. Cariera. Asa cum si dumneavoastra, la inceputuri, doreati sa stiti pana unde puteti ajunge din punct de vedere profesional, tot asa, un angajat vrea sa stie care este limita sa. Puteti sa-i spuneti, ca intr-o celebra reclama al unui producator de material sportiv: “Limita este doar cerul...”. Lasand gluma deoparte, trebuie sa analizati foarte atent fiecare angajat si sa determinati pana unde poate urca ierarhic acesta. Purtand o discutie serioasa cu el si prezentandu-i, cu cartile pe masa, viitorul sau, ati castigat un om fara eforturi financiare in plus.

5. Functii. Daca aveti un singur om in departamentul de vanzari, de ce sa-l numiti simplu si fad “vanzator” cand el ar putea fi, fara mari eforturi, “responsabil vanzari” sau, mai bine, “director de vanzari”? Pentru un asemenea titlu anumite persoane si-ar da jumatate din salariu... Iar dumneavoastra impuscati din nou doi iepuri dintr-un singur foc: un angajat motivat si o imagine mult mai puternica. Una este sa discuti cu o firma care are director de vanzari si alta cu una care se bazeaza pe un amarat de vanzator...

6. Mediu de lucru. Cu cat atmosfera de la locul de munca este mai buna, cu atat productivitatea muncii creste. Nu trebuie sa aveti master in management ca sa fiti convins de acest lucru, dar trebuie sa demonstrati reale calitati de lider pentru a pastra o atmosfera nealterata. Oamenii sunt greu de tinut in frau si au tendinta de a strica, in anumite momente, ceea ce este frumos... Atentie, mediul de lucru presupune oamenii din jur, dar si elementele de mobilier sau dotarile IT.

7. Rol de lider. Alegeti un angajat de care aveti nevoie, competent si luati-l deoparte. Spuneti-i cat este el de important pentru companie si ca, de azi incolo, il considerati un lider pentru cei din jurul sau. Mai spuneti-i va va bazati pe el in aducerea unui nou suflu in companie. Mai mult, atunci cand aveti anumiti vizitatori, rugati-l pe el sa fie cel ce le face turul organizatiei. Ati castigat un om fidel pana la moarte!

8. Spirit de echipa. Oamenii adora sa munceasca in echipa, sa-si impartaseasca secretele si sa se simta utili intr-un grup. Creand un adevarat spirit de echipa, ca intr-o selectionata sportiva, puteti fi sigur ca performantele vor creste. Nu trebuie sa numiti capitani de echipa, ei se vor alege singuri. Tot ceea ce trebuie este sa-i determinati pe oamenii care muncesc pentru dumneavoastra sa o faca in echipa.

9. Recunoastere executiva. Un angajat care, de la rolul de simplu actor, trece in functia de... regizor, fiind abilitat sa ia decizii, este un angajat care l-a apucat pe Dumnezeu de picior! Nici un camion cu aur nu poate egala bucuria pe care o simte un marunt functionar ajuns intr-un post executiv. Atentie la factura telefonica! isi va suna toate rudele si prietenii sa se laude. De asemenea, va avea gata noile carti de vizita intr-un timp ce poate dobori lejer orice record mondial!

10. Reprezentare. Daca sesizati ca un angajat se descurca foarte bine in societate si face o buna reclama companiei dumneavoastra, oferiti-i competente de reprezentare. Precizati-i cat de importanta este imaginea firmei si cat de potrivit este el pentru misiunea pe are i-o incredintati. La finalul discutiei aveti un alt angajat motivat fara sa bagati prea adanc mana in buzunar...

11. Evenimente speciale. O data pe luna organizati pentru angajatii dumneavoastra concursuri de paint-ball sau de golf. Le veti oferi prilejul de a se cunoaste mai bine si veti intari spiritul de echipa, o alta metoda de a motiva un angajat fara a-i creste salariul. Evenimentele speciale (petrecerea de Craciun, aniversari ale companiei, reusita unui proiect) sunt un factor motivator de care trebuie sa tineti seama.

12. Zile libere. Cand desfasurarea activitatii va permite, oferiti doua-trei zile libere unui angajat pentru a se reface dupa o perioada mai dificila. Spuneti-i ca va ganditi la el si ca sunteti convins ca are nevoie de un timp de refacere. Este un om important, de care aveti nevoie in plenitudinea fortelor. il veti impresiona placut si il veti motiva pentru actiunile viitoare.

13. Cursuri externe. Este mai avantajos pentru dumneavoastra sa-i platiti unui angajat un curs decat sa-i dati o prima sau sa-i cresteti salariul. Angajatul in cauza va dobandi si competente noi pe care le puteti folosit si, in plus, il veti face sa se simta important. “Daca m-a trimis pe mine la acest curs, inseamna ca sunt important pentru firma!”. Faceti o scurta analiza de pret: un seminar costa intre 100 si 500 de dolari, in vreme ce o crestere de salariu cu 75 de dolari, pe o perioada mai lunga de timp, inseamna mult mai mult.

14. Responsabilitati aditionale. Un angajat in departamentul de Marketing dovedeste competente deosebite in administrarea unui web-site. insarcinati-l cu intretinerea web-site-ului companiei si mentionati-i cat de important este Internetul pentru dumneavoastra si cat de bucuros sunteti ca aveti un angajat atat de bine pregatit in mai multe domenii.

15. Concursuri. Daca aveti in companie departamente sau angajati in acelasi domeniu organizati concursuri. Cine este cel mai profitabil? Cine vinde cel mai mult? Cine are cele mai mici costuri? Iata doar trei idei de concursuri care vor motiva angajatii fara sa fiti nevoit sa apelati la contul din banca al companiei...

16. Destindere. Locul de munca ne acapareaza, in medie, cam 2/3 din timpul nostru zilnic. Petrecem mai multe ore la serviciu decat acasa, cu familia, si acest lucru trebuie sa va dea de gandit. O atmosfera rigida, fara macar cateva clipe de destindere, nu poate avea un efect benefic asupra eficientei angajatilor. Organizati mici “sotii”, pastrand o anumita masura, si veti vedea ca angajatii vor lucra altfel. Serviciul nu este o inchisoare, unde cu greu zaresti un zambet. La munca, angajatii trebuie sa zambeasca si, uneori, chiar sa rada. Nu va sfiiti sa faceti parte din grup in asemenea momente!

Cele 16 metode prezentate mai sus pot fi completate cu altele, descoperite de dumneavoastra si experimentate pe colectivul de angajati. Nimeni nu va poate garanta ca, utilizand una dintre metode, productivitatea va creste in urmatoarele trei zile cu, sa zicem, 74%, dar sunt sigur ca rezultatele nu vor intarzia sa apara.

Articol publicat in Consilier Departamentul de Vanzari (http://www.rs.ro/detalii_carte.asp?pid=411)


căutare personalizată






RSS 2.0 - Campeanu.ro Flux RSS | Ajutor

E-@ltfel Romania | Marketing online | Controlul si reducerea costurilor | Corespondenta de afaceri | Strategii de vanzari | Stirea zilei | Bilete avion ieftine | Sport