Tags: Amazon.com, carti, cloud, Jeff Bezos, IMDB, Alexa, XML data mining



Cand a plecat de la New York spre Seattle, cu masina, in 1994, intr-un tricou spalacit, colegii lui de la Bankers Trust (unde ajunsese vicepresedinte) au zis ca e nebun. Astazi, aceiasi colegi se inghesuie sa dea interviuri sau sa scrie carti despre succesul unui om in care - nu-i asa? - toti au crezut. "Avea acel ceva care deosebeste oamenii simpli de cei exceptionali" a marturisit unul din profesorii lui. Si nici ca poate exista explicatie mai simpla pentru evolutia unui om care a schimbat lumea.

Daca serialul "Mama la 16 ani" s-ar fi facut si pe vremea cand a fost nascut, atunci mama lui ar fi fost protagonista. Tatal, de aceeasi varsta, a parasit familia la un an dupa venirea sa pe lume, speriat de schimbarile produse de aparitia micului Jeffrey Preston Jorgensen. Pentru ca, in certificatul de nastere, acesta a fost primul nume al celui care, practic, a inventat comertul electronic.

Daca mai adaugam si faptul ca mama lui s-a recasatorit cu un emigrant cubanez, atunci e clar ca avem un inceput de viata demn de un roman. Insa Miguel, tatal vitreg, plecat de unul singur, la 15 ani, din patria lui Castro spre "pamantul fagaduintei" a reusit sa termine facultatea si sa ajunga inginer la Exxon. Un om tenace, de la care baiatul sau adoptiv a avut ce invata. La fel cum, acelasi copil care a transformat garajul parintilor in laborator de teste pentru proiectele sale stiintifice, a avut ce mosteni de la bunicul din partea mamei, director regional pentru U.S. Atomic Energy Commission. Viata de telenovela...

Dupa ce a trecut prin doua scoli elementare si doua licee - parintii lui se tot mutau prin SUA - Jeff s-a gandit sa faca fizica, la Princeton. Numai ca explozia universului IT l-a deturnat de la fizica, astfel a terminat, cu summa cum laude, "electrical engineering and computer science". Dupa care s-a angajat pe Wall Street. V-am avertizat ca viata lui poate fi subiect de roman!

Timp de 8 ani, Jeffrey Bezos, caci despre el este vorba, mult mai cunoscut drept Jeff Bezos, si-a construit o cariera solida, ajungand pana in pozitia de vicepresedinte al unui important fond de investitii. Doar ca, citind abundenta de studii care anuntau ca noul "El Dorado" este Internetul, Jeff si-a luat sotia si a plecat pe Coasta de Vest. A ales Seattle pentru ca oamenii de acolo mananca mult somon de Alaska. Este, poate, una din explicatiile pentru care Starbucks a inceput acolo, la fel divizia de cercetare a lui Boeing sau echipa de dezvoltare a unui nou sistem de operare Windows, de la Microsoft. De fapt, Jeff a ales Seattle (statul Washington - a nu se confunda cu Washington DC) pentru ca legislatia americana in domeniul magazinelor online avea mari lacune. In consecinta, a exploatat impecabil o bresa pentru a-si asigura un start rapid in cariera de antreprenor.

Din punct de vedere managerial, Jeff Bezos a fost intotdeauna un "control freak", dar, in acelasi timp, un mare vizionar. Intr-o lume condusa de ideile lui Peter Drucker ("Concept of the Corporation" - publicata in 1946), Bezos a schimbat toate regulile. A facut un business plan in masina, in timp ce traversa America de pe o coasta pe alta. Si-a propus sa nu faca profit in primii cinci ani, ceea ce a facut compania total neatractiva pentru investitori. Nu a reusit, pentru ca, dupa doar 3 ani, in 1997, Amazon s-a listat la bursa, cu un succes impresionant. Atat de impresionant, incat Barnes&Noble a dat firma in judecata, spunand ca afirmatia "Amazon este cel mai mare vanzator de carte" este incorecta. In opinia Barnes&Noble - care s-a luptat din greu cu criza in ultimii 4-5 ani - Amazon.com este doar un broker de carte. Detalii...

Putini stiu insa ca Amazon a pornit la drum... offline. Pana cand a reusit sa puna pe picioare site-ul (iata ca se intampla si pe la case mai mari), Jeff a vandut carti tiparind cataloage si mergand pe celebrul model american "mail order". In 1995 a vandut prima carte online: "Fluid Concepts and Creative Analogies: Computer Models of the Fundamental Mechanisms of Thought", evident, tinand cont de specificul acesteia, nu s-a dovedit a fi un best-seller... Insa primul pas online fusese facut. Si conceptul "vindem orice carte de la A la Z" a prins peste noapte, depasind granitele Americii.

Astazi, Amazon.com are site-uri dedicate pentru SUA, Canada, Mrea Britanie, Franta, Germani, Austria, Italia, Spania, Brazilia, Japonia si China. Are centre de dezvoltare in peste 10 locatii, printre ele numarandu-se si Iasiul, unde 400 de programatori lucreaza in fiecare zi pentru ca Amazon.com sa ramana numarul 1 mondial.

De la vanzarea de carte, Jeff s-a extins rapid si a ajuns sa ofere clientilor practic orice... Barci cu motor, vinuri, bijuterii, ceasuri... Cu Kindle, Bezos a pariat impotriva iPad si a reusit sa obtina o cota de piata nesperata. In zilele bune, Amazon.com primeste pana la 1.000 de comenzi pe secunda. Fantastic!

Nimic nu ar fi fost insa posibil fara o organizare riguroasa si fara o strategie coerenta. Exista o gluma printre americani cum ca depozitele Amazon.com sunt mai bine organizate decat cele ale armatei SUA. Si gluma nu e departe de adevar. In ceea ce priveste politica de achizitii, ceea ce a cumparat Amazon.com in ultimii 10 ani este subiect de examen la marile facultati economice americane... Dintre toate achizitiile, doua au permis progresul fulminant al companiei: Jungle - companie specializata in XML data mining si Kiva Systems - companie de automatizare a depozitelor. Prin achizitia Jungle, Amazon.com s-a asigurat ca poate sa stie totul despre un client, cel mai important, ca stie care va fi urmatoarea achizitie facuta de acel client. Nu va mirati, atat de predictivi suntem... Inca doua achizitii, despre care, probabil, nu stiati: Internet Movie Database (IMDb) si Alexa Internet.

In 2012, Amazon.com a avut, in medie, 65 de milioane de clienti pe luna, numai din SUA. Pentru un site pe care toata lumea il catalogheaza ca fiind "urat si prea simplu" nu e rau deloc. No comment.

Printre strategii privind cartile digitale si cloud-ul (unde a fost, din nou, printre pionieri), Jeff a gasit timp si pentru Blue Origin, o companie care vrea sa faca din calatoriile in spatiu un fapt la fel de banal precum calatoria cu avionul. Inconjurata de acelasi secret care inconjoara si Amazon.com, despre Blue Origin se stie doar ca a lansat o nava cosmica fara echipaj de la o baza proprie din Texas, nava pe care, se pare, ar fi pierdut-o in spatiu la cateva minute de la lansare. Insa pentru Jeff e doar o provocare in drumul sau spre visul de a avea hoteluri orbitale, capabile sa gazduiasca milioane de oameni...

Daca ne apucam sa discutam despre premiile si distinctiile obtinute, ne-ar trebui prea multe pagini (ma rog, ecrane de computer). Asa ca ma opresc doar la "Omul anului", oferit de Time Magazine, in 1999, care, de fapt, le sintetizeaza pe toate.

Pentru un antreprenor la inceput de drum sau, din contra, pentru unul care se gandeste la diversificarea afacerilor, Jeff Bezos este cel mai bun model. Este unul din idolii mei si m-a inspirat enorm in ultimii 4-5 ani. Sunt sigur ca o va face si in continuare.

P.S. Recitind toate cele scrise mai sus, mai ca-mi vine sa-l iert pentru faptul ca Amazon.com nu permite unei edituri din Romania sa vanda carti pe site-ul numarul 1 din lume... In viata, ca natiune, platesti pentru toate pacatele conationalilor. Probabil ca unii romani, mai tehnici din fire, s-au jucat cam mult cu niste carduri de credit ce nu le apartineau...


căutare personalizată






RSS 2.0 - Campeanu.ro Flux RSS | Ajutor

E-@ltfel Romania | Marketing online | Controlul si reducerea costurilor | Corespondenta de afaceri | Strategii de vanzari | Stirea zilei | Bilete avion ieftine | Sport