Tags: iSad. La moartea lui Steve Jobs, iPod, iPad, iPhone, Apple



Sunt oameni care, dupa ce se duc, lasa un gol atat de mare incat e greu de crezut ca va fi umplut vreodata de ceva. Sau cineva. Moartea inseamna tristete. Nu insa si in religia pe care Steve Jobs a imbratisat-o cu multi ani in urma. "Nu vreau sa fiu cel mai bogat om din cimitir", spunea, intr-unul din rarele sale interviuri despre el-insusi. Dar, desi nu a vrut, este...

In urma cu doi ani, am mers in Silicon Valley. Una din acele calatorii care iti schimba, definitiv, viata. Cel putin, viata profesionala. Am luat trenul navetistilor, CalTrain, pana in Cupertino, Santa Clara. In buzunar, purtam cu mandrie un iPhone, unul din primele 10 aduse in Romania de Orange. Un taximetrist cu turban si barba m-a dus la sediul Apple. Pe lista cu cele 10 lucuri pe care vreau neaparat sa le fac in viata, vizita la Aple era in primele 5. Cand am vazut Infinite Loop mi-au dat lacrimile. Recunosc, sunt mai sensibil. Si, sincer, mi s-a parut o mare realizare pentru cineva care ar fi putut, la fel de bine, sa mearga la prasit decat la Apple.

Sigla companiei inventate de Steve Jobs si Steve Wozniack mi s-a parut intotdeauna... malefica. Stiu ca malefic inseamna a avea influenta nefasta, fatala. Tocmai de aceea folosesc acest cuvant... Asupra tuturor clientilor, marul celor doi Steve a avut si are o putere incredibila. Pur si simplu, fructul oprit, putin muscat, hipnotizeaza iremediabil. Iar oamenii duc mana la buzunar, scot portofelul si platesc. iPod, iPhone, iPad, Mac... Comparat cu Edison, Steve Jobs nu a fost, totusi, un inventator. El a luat lucrurile simple si le-a transformat in cea mai fierbinte dorinta a consumatorului. Stiu oameni care au rabdat de foame 6 luni ca sa-si ia un iPhone.

In fata sediului Apple, am ramas prostit, cum se spune pe la tara, cateva minute. In holul de la intrare, inalt cat toata cladirea, era afisat un banner (de cel putin 20 de metri) prin care se anunta aparitia unui nou gadget revolutionar: iPad. "Am schimbat lumea. Din nou!" este fraza preferata a lui Steve. De fapt, a fost, oricat de ciudat suna acest lucru. Fascinati, jurnalistii l-au iubit intotdeauna. I-au acordat credit nelimitat, i-au facut reclama gratis. L-au venerat. Clientii l-au iubit atat de mult, incat daca astazi, in ziua mortii sale, cei cu iPhone ar decide sa-l inchida, in semn de doliu, s-ar declansa al treilea razboi mondial. Si nu glumesc.

Am incercat sa intru in sediu, dar nu aveam badge-ul corespunzator. M-am uitat cu speranta la oamenii care ieseau si intrau. Dar niciunul nu ma baga in seama. Domnea un aer de spital. Parca de superioritate. Liniste, zambete retinute. Oameni care aveau treaba. Oameni care schimba lumea in fiecare zi. Oameni foarte, foarte mandri. I-am spus colegului cu care am facut calatoria:  "Eu nu am venit pana aici pentru a nu calca in sediul Apple!", asadar, am batut in usa. Am fost primit de o agenta de securitate venita din filmele cu spioni. Am facut doi pasi in interior si am intrebat, prosteste: "E vreun muzeu pe aici, ceva de vizitat"? S-a uitat la mine fioros si mi-a spus: "No, sir"! Si m-a trimis la magazin. Un magazin cu preturi prohibitive, ca multe din produsele Apple.

Am plecat din Santa Clara dezamagit. Venisem sa ma impregnez cu "mirosul" Apple si tot ce am primit a fost o vizita la magazin. Unde, de suparare, am dat la maximum "Nu ma uita", a celor de la Iris. Razbunare modesta.

In drum spre San Francisco, am oprit in Mountain View. La Google. Despre aceasta vizita o sa va povestesc alta data. Cert este ca, din acea zi, am renuntat la iPhone. Mi-am luat un telefon cu Google. Am decis ca nu mai pot suporta lumea inchisa construita de Apple.

De fapt, acum ca Steve s-a dus, pot sa recunosc de ce nu mai am iPhone: din invidie! Niciodata nu am inteles cum un singur om poate avea atata putere. Cum poate reinventa lucruri pe care sa le vanda super-profitabil. Cum poate o companie ce vinde produse dispensabile vietii sa fie pe primul loc in lume. Nu am inteles de ce clientii Apple sunt adevarati evanghelisti, gata sa se certe cu tine pentru un singur cuvant spus aiurea despre compania lor. Cum angajatii "marului" se cred cei mai buni, cei mai frumosi si cei mai destepti din lume. De fapt, am inteles. Totul tine de calitate, de cantitate si de comunicare. Adunate la un loc, ele transforma o mica firma din Cupertino intr-un gigant.

Ceea ce nu am inteles absolut deloc este de ce a trebuit Steve sa moara. Dar asta este o alta poveste.

Pentru ca mai avea multe de spus, iar eu multe de invatat, ca manager, de la Steve Jobs, astazi, si maine, si poimaine, sunt iSad.


căutare personalizată






RSS 2.0 - Campeanu.ro Flux RSS | Ajutor

E-@ltfel Romania | Marketing online | Controlul si reducerea costurilor | Corespondenta de afaceri | Strategii de vanzari | Stirea zilei | Bilete avion ieftine | Sport