Tags: Google sau cum schimba lumea managerii fara cravata, Yahoo, Microsoft, Nokia, Motorola, smartphone



Cand Larry Page si Sergey Brin s-au dus, in blugi si tricou, la George Bell, CEO al infloritoarei companii (la acea vreme) Excite, sa-i vanda un motor de cautare total diferit, acesta s-a uitat plictisit la ei si le-a spus ceva de genul: "Thanks. But no, thanks"! Era 1999 si Yahoo! se instalase confortabil pe prima pozitie a motoarelor de cautare. Altavista ii sufla in ceafa, iar Lycos crestea precum Fat Frumos intr-o zi cat altii intr-un an. O piata saturata pe care nu mai e nimic de facut, ar spune un manager fara viziune.

Daca ar fi gandit la fel investitorii din industria auto, probabil ca astazi ne-am fi plimbat tot in celebrele modele T produse de Ford. In 12 ani, Excite aproape ca a disparut de pe piata. A ramas un site obosit plin de... reclame AdSense si Ebay. Yahoo! inca detine o cota importanta de piata in SUA, insa, oricat de mult i-ai numara, americanii sunt doar vreo 300 de milioane. Interesant este ca, desi ar fi dat aproape 6 miliarde de dolari pe Excite.com in 1998, cei de la Yahoo nu au fost nici ei interesati de motorul revolutionar de cautare propus de fondatorii Google. Pretul de vanzare, atunci, era de un milion de dolari. Adica mai putin decat costurile de intretinere pe un an ale avionului privat al cine stie carui executiv de pe Wall Street. Cat despre Altavista, cum se spune pe la tara, numai de bine. Daca sunteti curiosi, puteti intra pe Altavista.com sa vedeti cum arata o copie palida a lui Google. Desi pornise bine, adica simplu, Altavista s-a pierdut pe parcurs. Iar azi e pe aparate, ca sa folosim limbajul medicilor. Motorul de cautare a fost cumparat de Yahoo! pe la mijlocul lui 2003. Parafrazand o celebra fraza din literatura romana, a fost o achizitie care nu a dovedit nimic. Cam asta ar fi, pe scurt, istoria pietei de motoare de cautare, de la sfarsitul mileniului trecut. Evident, exista Bing, Baidu sau Yandex care incearca sa rupa o bucata de piata. Baidu pe China si Yandex pe Rusia sunt pe cai mari datorita particularitatilor legate de limba. Insa un singur motor de cautare a devenit substantiv comun in limba engleza: "to google". "To yahoo" sau "to bing" nu exista.

Privind inapoi cu detasare, totul se reduce la management. Daca reusesti sa vezi peste gard, cum zic ardelenii, atunci poti face bani frumosi. Daca nu, te multumesti cu o dezvoltare pe unul-trei ani, vinzi rapid, iti umpli conturile si te retragi pe o insula din Caraibe. Asta nici macar nu este o varianta rea. Insa majoritatea alege sa reinvesteasca banii in alte start-up-uri mai mult sau mai putin falimentare. End of story.

Conceptul de business fara cravata dezvoltat de Page si Brin s-a dovedit de miliarde. Miliarde de dolari. Angajatii nu mai vor sa plece acasa de la birou, managementul Google au recrutat psihologi care sa-i trateze de aceasta dependenta. Intre doua partide de volei pe plaja, tineri geniali adusi din toate colturile lumii in campusul din Mountain View imagineaza produse pe care noi, muritorii de rand, nu le intelegem. Inca. Deschid drumuri pe care vom merge, peste 2-3 ani, cu toata viteza. Copiaza, acolo unde este nevoie pentru ca, nu-i asa, daca roata a fost reinventata, nu are sens sa o reinventezi tu ca sa pari altfel. Despre Google+ s-au scris milioane de articole pe Internet. Ca nu e Facebook, ca nu e nici macar Twitter. Ca-i o tentativa modesta a lui Google de a nu pierde contactul cu retelele sociale. Este foarte posibil ca reteaua Facebook sa nu fie detronata prea curand. Poate chiar niciodata. Insa Google a inteles ca regulile jocului s-au schimbat din mers si ca trebuie sa improvizeze. Iar atunci cand detii cea mai de pret comoara din istoria Internetului - adresa de e-mail - poti visa cu ochii deschisi la viitor.

Va place sau nu, Google este jucatorul complet. Sunt un mare fan al modelului de management impus de Steve Jobs. Ador produsele Apple si marketingul lor. Recunosc meritele celor din Cupertino Santa Clara in identificarea de noi piete: telefoane inteligente, tablete. Nu degeaba Apple este prima companie din lume, la valoarea de capitalizare. Cu toate acestea, pretuiesc mai mult modelele deschise. In care si ultimul amarat dintr-o tara africana, conectat la computer, poate utiliza un serviciu: Google Maps, sa spunem. Sau poate cauta pe Google adresa unui spital. Poate ca, pe termen scurt, aceste servicii nu genereaza miliarde (precum AdSense si AdWords). Generaza, insa, dependenta. Iar cand ai prins mustangul (utilizatorul de Internet) in lassoul tau, il poti domestici in liniste. Si il poti pune la treaba pentru tine. Asta face Google. Simplu si eficient.

De-a lungul celor 15 ani de Internet in Romania, am vazut cum apar si dispar companii. Nume. Branduri. Am vazut cum se face fum si cum se risipeste acest fum. Am vazut cum ROL nu este in stare sa gestioneze o crestere incredibila. Cum Kappa incremeneste intr-un model de business din anii 90. Am vazut, insa, si afaceri solide. Din acelea in care banii sunt asigurati de produsul sau serviciul in sine, nu de mogulul in cautare de influenta. In fata acestor site-uri, imi scot palaria.

Si pentru ca tot ma veti acuza de publicitate pentru Google (ca si cum compania din Mountain View are avea nevoie de acest articol umil), inchei salutand achizitia Motorola Mobility. Pe piata de smartphone, Apple, Microsoft/Nokia (daca se vor trezi la timp) si Google/Motorola se vor bate zi de vara pana-n seara in urmatorii ani. Loc pentru altii nu prea mai este... Pretul tranzactiei, 12,5 miliarde de dolari (cash), este unul fabulos. Cu acesti bani cumperi o tara mica... Sunt vreo trei acorduri cu FMI, bugetul unui minister autohton solid pe 5 ani... Personal, cred ca Page si Brin au dat lovitura. Din nou. In lupta drepturilor de autor, a patentelor, Google a mutat inteligent si isi poate da sah-mat competitia. De urmarit.

Ce am spus pana acum sunt simple speculatii. Un singur lucru este cert: dupa aceasta achizitie, nimic nu va mai fi la fel.


căutare personalizată






RSS 2.0 - Campeanu.ro Flux RSS | Ajutor

E-@ltfel Romania | Marketing online | Controlul si reducerea costurilor | Corespondenta de afaceri | Strategii de vanzari | Stirea zilei | Bilete avion ieftine | Sport