Tags: imobiliare, constructii, inchiriere, birouri, clasa A, spatii, real estate, preturi inchiriere, relocare, evolutia pietei



Conduceti o firma si ati luat decizia sa inchiriati sau sa cumparati noi spatii de birouri, din motive diverse: spatiul actual este prea mic, considerati ca implica costuri prea ridicate, nu ofera firmei suficienta vizibilitate sau preconizati ca veti avea nevoie de un spatiu mai mare in viitor, ca urmare a strategiei de dezvoltare.
Iata cateva sfaturi ale profesionistilor in domeniu pentru a evita plata unui pret prea mare, in contextul avansului general al pietei imobiliare din Romania.

Preturile medii de inchiriere ale birourilor sunt urmatoarele:
La Bucuresti:
Clasa A: 18-22 Euro / mp
Clasa B: 12-16 Euro / mp
Clasa C: 10 euro/mp sau chiar mai putin

Marile orase:
Clasa A (spatiile disponibile sunt foarte putine): 16-17 euro/mp
Clasa B : 11-15 Euro /mp
Clasa C: preturi mult sub 10 euro/mp
La aceste preturi se adauga TVA si costurile de intretinere.

Acesta este un punct de plecare pentru decizia de relocare. Daca platiti in prezent tarife mai mari, atunci este cazul sa luati in serios optiunea mutarii.

Iata cateva sfaturi verificate pentru ca noua alegere sa duc? la o diminuare a cheltuielilor

1. Nu va pripiti cu decizia de relocare.
La mutarea intr-un nou spatiu trebuie sa aveti in vedere modalitatea de utilizare a acestuia. Daca doriti ca birourile sa serveasca angajatilor ce nu au relatii directe cu clientii, ci sunt implicati in operatiuni de back-office, atunci nu este nevoie de un spatiu central, cu mare vizibilitate. Acest tip de spatiu este de dorit in cazul in care la respectivul sediu veti primi frecvent vizite din partea clientilor.

2.  Luati decizia din timp.
Cu cat aveti mai mult timp la dispozitie pentru cautari, cu atat mai mica va fi probabilitatea surprizelor neplacute. De exemplu, o firma de asigurari din provincie a dorit obtinerea unui spatiu central in Bucuresti intr-un timp foarte scurt, astfel ca singura oferta disponibila a constrans-o sa inchirieze o suprafata de 3 ori mai mare decat si-ar fi dorit initial. Spatiul excedentar nu a putut fi reinchiriat ulterior decat la un pret mult mai mic decat cel platit initial.

3. Fiti in permanenta informati in legatura cu evolutia pietei.
Pentru a fi siguri ca nu veti plati un pret mai mare decat cel al pietei, cereti date agentilor in domeniu pe tot parcursul cautarii. In general, preturile de inchiriere ale birourilor in Bucuresti pornesc de la 18-20 EUR/m2, nivel de la care se poate negocia in functie de dotari, amplasament, clasa birourilor.

4. Evaluati eficienta spatiului vizat.
Suprafata construita este, de multe ori, un indiciu inselator, pentru ca poate include holuri, scari sau spatii tehnice. Ce conteaza cel mai mult este asa-zisa suprafata de mocheta, adica suprafata efectiva a birourilor. In general, pentru fiecare angajat, este nevoie de cca. 10 m2. De asemenea, este un mare avantaj daca spatiul nu este impartit prin ziduri in camarute mici; el devine mult mai util daca poate fi partajat dupa nevoile fiecaruia.

5. Fiti pregatiti pentru surprize si aveti in vedere un plan de rezerva, pentru situatii neprevazute.
Tranzactiile imobiliare se incheie relativ greu si este posibil sa nu puteti inchiria spatiul cel mai dorit din varii motive.

6. Identificati cea mai buna zona pentru spatiul vizat.
Luati o harta si puneti indicatoare in punctele unde se afla partenerii dumneavoastra de afaceri. Zona cu cea mai mare concentratie de puncte este cea mai buna de selectat.

7. Locurile de parcare.
Problema locurilor de parcare este greu de rezolvat, mai ales in Bucuresti si in orasele mari. In mod normal, pentru fiecare 70-80 m2 inchiriati ar trebui sa primiti un loc de parcare. Daca respectiva cladire nu are locuri suficiente, verificati strazile din apropiere. In cazul in care in zona se gasesc si alte  cladiri in constructie, strazile vor fi probabil supra-aglomerate de masinile ocupantilor acelor cladiri.

8. Cladiri nefinalizate.
Pentru a obtine conditii favorabile cautati sa inchiriati cladiri care nu sunt inca finalizate. Daca planificati din timp, developer-ii cladirilor va vor oferi discount-uri importante.

9. Negociati la sange fiecare detaliu.
Puteti negocia foarte multe aspecte; nu trebuie rezolvate toate din prima zi. Dupa fiecare runda de negocieri, treceti in agenda beneficiile obtinute si treceti mai departe..

10. Costurile de intretinere.
Verificati costurile de intretinere. Ele sunt, de regula, de 3 EUR/ m2 de spatiu inchiriat de birouri. Daca nu sunteti singurul chirias, aveti dreptul sa cereti sistemul "open-book".  Acesta inseamna ca la sfarsitul fiecarei luni puteti cere facturile utilitatilor si ale celorlalte cheltuieli si puteti calcula cat din aceste sume va revin, in functie de spatiul ocupat. Eventualele sume platite in plus vor fi deduse din urmatoarea chirie.

Clasificarea in Europa Centrala si de Est

Clasa A1: Proprietati noi, cu sistem de aer conditionat integrat, podele ridicate si tavan suspendat, inaltime de cel putin 2,7 metri de la podea la tavanul suspendat, distantare eficienta a coloanelor, de cel putin 6 metri; repartizare eficienta a ferestrelor; locuri suficiente de parcare la subsol; sistem avansat de management al cladirii si al securitatii acesteia; capacitate utila buna; generator de electricitate pentru cazuri de urgenta; sistem de lifturi moderne si rapide cu timp de asteptare maxim 30 de secunde, proprietar experimentat, documentatie legala adecvata.

Clasa A2: Cladire noua sau reconstruita; sistem de aer conditionat controlat integral, sistem avansat de management al cladirii si al securitatii acesteia, capacitate utila suficienta, generator de electricitate, posibilitatea de a instala podele inaltate, lifturi de mare viteza cu capacitate suficienta, proprietar experimentat, documentatie legala adecvata. Pot sa nu aiba parcare subterana. Conditii similare clasei A1, dar pot lipsi unele facilitati.

Clasa A3: Cladire clasa A fie noua sau reconstruita integral la inceputul anilor 90. Design si etaje mai putin eficiente ca amenajare; instalatie climatizare mai putin eficienta; proprietar sau manager mai putin experimentat. lipsesc unele conditii fata de clasa A2.

Clasa B1: Reconstructie sau modernizare substantiala; aer conditionat instalat in fiecare camera tip split-system, capacitate de instalare a tavanelor false; finisari occidentale; securitate asigurata 24/24; management local; exista unele facilitati si servicii; proprietar experimentat; suprafata de parcare adecvata.

Clasa B2: Cladire tip C renovata din punct de vedere al finisarilor; de obicei ineficienta din cauza amplasarii coridoarelor; ventilatie fortata; nivel minim de management; facilitati precare; pot lipsi unele documente legale.

Clasa C: Imobile institutionale din perioada comunista, nerenovate.

Clasa D: Cladiri dezafectate care necesita reparatii structurale majore sau chiar reconstructie totala.


căutare personalizată






RSS 2.0 - Campeanu.ro Flux RSS | Ajutor

E-@ltfel Romania | Marketing online | Controlul si reducerea costurilor | Corespondenta de afaceri | Strategii de vanzari | Stirea zilei | Bilete avion ieftine | Sport